Saturday, August 22, 2009

Bagaimana hendak khatam Al-Quran dalam Ramadhan


Bulan Ramadahan peluang untuk kita mendapatkan ganjaran dan pahala yang banyak dari Allah SWT. Antara yang baik kita lakukan ialah bertadarus Al-Quran. Jika kita tak berapa lancar membaca Al-Quran bolehlah mengamalkan membaca Surah Al-Ikhlas 100 kali . Tip ini dikongsikan oleh Ustaz Mursyid. Daripada kita merangkak-rangkak membaca Al-Quran dengan tajwid ke mana, tartib ke mana eloklah kita amalkan.

Jika kita sudah biasa mengamal membaca Al-Quran rasanya tiada masalah tetapi kalau kita sudah 10 tahun meninggalkan membaca Al-Quran nescaya merangkak-rangkak. Kalau belum bermula apa kata kita mulakan Ramadhan ini dengan membaca Al-Quran kerana sangat besar pahalanya.

Bagaimana untuk kita khatam Al-Quran dalam masa sebulan?
Hanya perlu membaca 4 setengah muka Al-Quran selepas setiap solat waktu.
4.5 X 5 X 30 = 604 muka surat. Jumlah muka surat dalam Al-Quran.

http://www.harunyahya.com/Quran_translation/Quran_translation_index.php

Friday, August 21, 2009

SALAM RAMADHAN



Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan


Di kesempatan ini aku ingin mengucapkan salam ramadhan terutama buat ayahanda dan bonda di kampung. semoga kalian sihat walafiat dalam menjalani ibadah puasa pada kali ini. maafkan anakanda kerana tidak dapat pulang pada hari pertama ramadhan kerana sibuk dengan urusan duniawi. tidak lupa juga kepada semua sahabat handai yg dekat mahupun jauh. jangan lupa tarawikh dan sahur (perkara yg membezakan puasa orang-orang Islam dan kafir).

http://www.al-azim.com/falak/solat.cgi

Monday, August 17, 2009

Under Construction


Alhamdulillah with His permission, I can finish this blog even there are mistakes here and there. since when I had a heart to do this blog it is still a mystery. maybe becoz I still have much times left (yeke..?? O_o) actually I am not really serious about having this blog but I juz wanna try if it's best for me to let all my heart out.. that's why i need to try blogging, at least I have some place to jot down anything I like. at first, I was confused but with the help from "maoh da devil",(donno why he's called like that). and "edy da best" so here i am..doing what i do best..this blog only for my writing..it's not related to any other things whether it's living or not.or even dying as well. thus, if there is any hard feeling, I ask for ur forgiveness..and if there is any lack in anything..plz do me a favor..plz correct me if i'm wrong..(nobody's perfect rite..??)